söndag 3 februari 2019

Vad vill jag använda min tid till?

Jag är med i en utmaning i gruppen konmari Sverige där jag en gång för alla ska bli klar med båda mina hem till midsommar. Jag började redan konmaria 2015 och har gjort lite då och då. Men nu när vi ska få ihop våra två hem till ett är det på allvar och jag kommer att göra allt noggrant och till sommaren är även huset på landets vind genomgången och bara de saker vi vill ha med oss in i framtiden finns kvar.
Bilden upptill är min målbild för hur jag vill att min tid ska användas när jag är klar med konmari. I stort står den för det här:
Vi har ett hem där vi både kan ta det lugnt och arbeta med det vi älskar.
   Vårt hem ska inbjuda till både vila och aktivitet, med ytor för att umgås. Vi vill ha vänner på besök utan att behöva planera så mycket innan.
   Vi är tillsammans mer och har bara de saker vi älskar att använda och det är lätt för alla, att hitta det som behövs. Allt har sin plats.
   Vi är ute mycket, både i skogen och i trädgården och jag ser till att kunna yoga på vår brygga så ofta vädret tillåter det. 
Utmaningen i konmarigruppen har en tidsplan där de olika stegen i konmariprocessen är viktiga att följa. Att alltid börja med att läsa boken för att förstå hur metoden fungerar är otroligt viktigt. Du ska ändra ditt tankesätt från att "fundera på vad som ska rensas bort" till att "välja vad som ger dig glädje och du vill ha kvar". 

Målbilden är också viktig för att du ska kunna välja vad som ger dig glädje när du ska göra det du önskar när du är helt klar. Vill du läsa mer kanske sköna kläder, en läsfåtölj, böcker och bra belysning är viktigare än en paljettklänning, högklackade skor och champagne. Men det är kanske det du väljer att ha kvar om du önskar att få gå mer på fest tex. Eller så vill du ha lite av varje. Varje person väljer sitt och där är målbilden ditt viktigaste verktyg.
Eftersom jag ska göra alla kategorierna i båda mina hem får jag skynda på lite och försöka hinna göra fler kategorier på varje ställe när jag befinner mig där. Igår gjorde vi kläder och idag böcker i vårt franska hem. Och när jag kommer till huset på landet om några veckor blir det till att gå igenom kläder där plus böcker. Där har jag dessutom utmaningen att ta hand om tidigare generationers samlingar och det finns både bokhyllor och kläder i massor. Sådant som sparats för något tillfälle i framtiden men som inte blev av. Nu kommer någon annan istället få glädje av de sakerna eftersom jag kommer att lämna in sakerna på olika secondhandbutiker.

1 kommentar: