lördag 28 januari 2017

Marie Kondo - konmari

Som några av er vet håller jag på att gå igenom alla mina prylar med hjälp av konmari-metoden. Jag tror att det snart är två år sedan jag läste boken The life changing magic of tidying up för första gången men när mamma blev sjuk fanns det inte energi kvar att fortsätta att gå igenom allt. Men nu har jag kommit igång igen. Eftersom en gör i en viss ordning har jag ännu en gång gått igenom mina kläder och böcker. Och nästa kategori är papper. Men när jag höll på att göra min målbild innan processen drog igång insåg jag att jag behövde göra något av hur jag upplevde mitt kök här i huset på landet. Jag har gjort lite förändringar parallellt med att jag gör kategorierna och när jag sedan kommer till köket kommer jag att gå igenom skåp, skafferi, grytskåp och allt annat som hör till kategorin kök.

Målbild för vårt hem
 Till min målbild för 2017 har jag tankar om att vårt hem är inbjudande för familj och vänner och det finns utrymme att umgås och äta tillsammans. Det finns plats att sova över för de som vill. 
Vi har bara saker som vi älskar att använda och det är lätt för alla, även de på besök, att hitta det som behövs och att tex. plocka in ren disk i skåpen. Allt har sin plats.
Jag har också ett ännu mer väl fungerande arbetsrum än nu och allt är sorterat för att lätt kunna plockas fram när jag skapar.
När jag började fundera över min målbild insåg jag att mattan jag hade i köket inte alls fick mitt "hjärta att slå". Det mesta vi haft i vårt hem har varit saker som blev kvar när mina föräldrar flyttade och jag tänkte från början att det skulle duga. MEN nu inser jag att det är viktigt att vi har ett hem som speglar oss. Jag började leta efter en matta i orientstil på secondhand men har ännu inte hittat någon men däremot hittade jag en annan matta i rätt färg häromdagen. Den kostade 165 kr och jag är väldigt nöjd med förändringen.
Så här såg det ut före mattbytet
Jag har också plockat ner allt från väggarna och ska framöver bara hänga upp saker jag gillar. Jag flyttade en våg som stod osynlig på ett annat stället och ställde den på en hylla hörnet över tvn. (dålig upplösning på bilden men ni ser ungefär...)
 Tidigare såg det ut så här.

 Jag har också lyckats få tag på nya handtag till köksluckorna. Eftersom det var ett mått som inte är standard längre har det tagit ett tag innan jag kom på att jag skulle söka på Clas Ohlsson. Nu ser köket nästan nytt ut och jag blir mycket gladare när jag är där.
Jag kommer att fortsätta gå igenom allt i hemmet, kanske även vinden och kommer att visa min process här i bloggen.


1 kommentar:

  1. Du har helt rätt, varför i hela friden måste vi ha sådant i stugan som vi kasserar hemma?
    Jag funderar på en helrenovering av köket i stugan till våren. Köket är lite så då behöver man verkligen tänka till med förvaringar och smarta lösningar..
    Tack Ewa för din inspiration.

    SvaraRadera