lördag 28 maj 2016

En ny köksträdgård

 Förstår inte hur jag kunde glömma bort hur kul det är att fixa i trädgården. Sålde min villa för nästan exakt 10 år sedan och när jag bodde där odlade jag och höll på hela tiden i min trädgård. Nådde väl aldrig dit jag ville. Hade kanske för höga krav. Men nu är det nytt. Även om vi haft huset på landet i flera år nu har jag inte varit så mycket i Sverige på somrarna och med flera andra krävande hobbys blir det inte så mycket trädgårdsarbete. Inte förrän nu. Tänk att ett inköp av en robotgräsklippare kan frigöra så mycket inspiration och energi att jag äntligen tagit tag i att odla lite. Bilden ovan tog jag från min vilostund på en huggkubbe som jag bar ut från vedboden. Jag hade två där och den lilla passar perfekt att ställa intill staketet så att jag kan sitta där och titta på hur det växer. Eller bara sitta tyst och lyssna på fåglarna som kvittrar.
I bakbrunden en vedstack eller dös som jag kallar den.
Här syns huggkubben som jag ställt dit för att kunna sitta och titta på mina växter. Dösen i bakgrunden står på andra sidan staketet men jag kan luta mig mot den vilket är väldigt skönt.
Ikväll har jag planterat luktärter som jag köpte förodlade. Jag har satt rödlök, salladslök och en gräslök och en krusbladig persilja. Både gräslök och persilja har jag haft tidigare men efter de senaste årens misskötsel har de försvunnit. Men nu ska det bli mer ordning på odlandet.

(14066)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar