lördag 23 oktober 2010

Vilken vit färg är bäst??

Antagligen kan ingen svara men jag får väl ta med något till färgaffären, som jag vill att mina möbler ska passa ihop med eller som jag tycker har en fin vit färg.
När jag var och tittade på tapeten Vera för ett tag sedan hittade jag en vit färg, eller var den ljusgrå, som passade till den tapeten. Det var S1502-Y och det är nog mer grått än vitt.

Men du som har målat möbler vita, vilken färg, enligt NCS, har du använt??

Jag har ett pelarbord, inte precis som på bilden men ändå, och det tänker jag måla vitt. 
Här finns en NCS färgnavigator för den som vill kolla olika färger.


Bilder från LivingETC och någon blogg.

7 kommentarer:

  1. Jag målar allt med Alcros V-slip med brytningen S-0502-Y

    Lycka till med pelarbordet! :)

    /helena

    SvaraRadera
  2. Jag använder alltid Byggmax snickerifärg halvmatt för 89:- burken. Den täcker bra, är tålig och lätt att hålla ren yta. Denna färg har jag använt till stolar, bord, och även skåp. Ett anant bra tips är att använda element-roller när man målar så man får en snygg, slät yta.

    Lycka till med måleriet :)

    Linda :)

    SvaraRadera
  3. Vita ljuva tankar: Vilken nyans har du? vit, antikvit eller vad?

    SvaraRadera
  4. Hej där!

    Jag kör också alltid med S0502-Y den kallas ofta för äggskal, antikvit eller bomull och Y-et betyder yellow. Liter varmare vit alltså dessutom är nästan allt som är lackat från fabrik just i denna nyansen.
    Kul att du gillade mina sadelskydd, här hittar du http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=6292&grp=445090

    SvaraRadera
  5. Tror att det är samma nyans som ovanstående kommentatör har beskrivit. Färgen blir som på de lackade möblerna från affären.


    Linda:)

    SvaraRadera
  6. Tack för tipsen! Får se om jag kommer till färgaffären idag. Nu är jag nämligen i Sverige igen.

    SvaraRadera
  7. Jag använder råvitt, som har en liten liten nyans av grått i sig, en kall vit helt enkelt. Har köpt snickerifärg på Flügger, Interior High Finish 20 tror jag den heter. Vill du ha något som är varmare, ska du leta efter Y-beteckningen på färgkoderna. Helt lätt är det inte! =) Lycka till! Kram Maria

    SvaraRadera